miercuri, 25 aprilie 2012

Rolul informator/ formator / deformator al mass-mediei

           Mass- media reprezinta totalitatea mijloacelor tehnice de comunicare  in masa a informatiilor(radio, televiziune, internet, cinematograf etc. ). Sistemul mass-media asigura circulatia informatiilor, opiniilor si atitudinilor si reprezinta o adevarata legatura informationala intre diverse parti si segmente sociale.
    Mass-media raspunde nevoii oamenilor de comunicare, de implicare in comunitate si de identificare cu o anumita cauza, tema sau subiect. De aceea, aceasta functie poarta si numele de integrare sociala. Nivelul la care actioneaza mijloacele media poate fi unul local, national sau global. Indiferent de diferenta dintre receptori (nationalitate, religie sau cultura), acestia au in comun consumul aceluiasi produs mediatic.
  Mass-media a preluat o parte din rolul social al familiei si al institutiilor de invatamant in procesul de educare al copiilor. Ele transmit valori si modele culturale ale societatii si au un rol important  insa, nu de fiecare data pozitiv in formarea gandirii si comportamentului indivizilor, in special, in randul tinerilor. Mijloacele media au posibilitatea de a face sa circule diferite modele de comportament general acceptate de societate, raspunzand nevoii de perpetuare a valorilor comunitatii.
   Ne este oferita o  gama variata de produse din care trebuie sa stim cum sa le alegem pe cele bune, adica cele care ne formeaza si ne informeaza.Cu totii suntem influentati de mass-media insa  cel mai mare impact il are asupra tinerilor.
  ÃŽn primul rand orice tânăr trebuie să fie constient că mass-media, deÅŸi ar trebui să promoveze binele omului, este din ce în ce mai mult un instrument de conditionare. Multe dintre filme, emisiuni si video-clipuri deformează realitatea, raspandesc false modele de viaţă ÅŸi ii constrang, mai ales pe cei tineri, sa se conformeze pentru a fi "în rand cu lumea" în care, totul este "frumos ÅŸi placut", este o lume fabricata, ireala, care nu umple viaÅ£a, ci, dimpotriva, o goleÅŸte de ceea ce este adevărat ÅŸi uman.
 ÃŽn al doilea rand, orice tanar trebuie sa deschida ochii si sa nu accepte sa fie victima intereselor comerciale. Multe emisiuni Tv., reviste, spoturi publicitare, video-clipuri etc. nu au decat un singur interes: sa aiba cat mai multi abonati. Astfel continua sa propuna mesaje care genereaza teama si nesiguranÅ£a, determinand ca viaÅ£a tinerilor să nu fie senină ÅŸi multumitoare.
   Asadar  trebuie sa  fim atenti la ceea ce alegem deoarece numai asa putem beneficia de o dezvoltare armonioasa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu